
Egyéb
Cancun 1.: „Mindent a szurkolókért”
2014. február 27. 21:30
A délelőtt a „külsősöké” volt a FINA Vízilabda Világkonferenciáján, Cancunban. Néhány fejbekólintó vélemény és igen sok megszívlelendő tanács hangzott el. Itt az első rész: az amerikai profisportok képviselőivel.
A FINA elnökének és ügyvezető igazgatójának bevezető beszédei után először az amerikai profisportok képviselői tartottak prezentációt arról, miként működtetik ennyire eredményesen csapataikat – és hogy ebből mi az, ami „átragadhat” a vízilabdára.

Receptjében három fő hozzávalót említett: kreálj hősöket, és ünnepeltesd őket, amikor csak lehet. Hegyezd ki a legélesebb rivalizálásokat, csapat és csapat, játékos és játékos között, nem baj, ha az utálat is megjelenik, az emberek szeretik a virtuális vérszagot. És igencsak fontos, hogy a gyökerekről se feledkezzünk el, azaz a lehető legtöbb gyerekkel kell megszerettetni a sportágat.
Ezen túlmenően muszáj „barátságot” kötni a legnagyobb hatalommal, a televízióval, és persze a normál bajnoki meccsek mellett extra programokat szervezni, mint az All Star Game, a Winter Classics, és így tovább, amikor speciális okból beszélnek a hokiról.
Ezen túlmenően az NHL bátran belenyúlt a sportágba, amikor vészesen kezdett lemenni a gólátlag: állítottak a kapuk méretén, szabályozták a kapusok lábvédőit, eltörölték a kétvonalas lest, hogy gyorsabbá váljon a játék. Ennek kapcsán Cain megjegyezte – azon videók alapján, amelyeket a FINA minden előadónak megküldött –, hogy szerinte túl sok a sípszó a pólóban. És ez előkerült később is...
Ezután következett Ben Kavenagh, az egynapos krikettet Amerikában, a baseball hazájában is eladni képes ICC sportágfejlesztési menedzsere. Szerinte rendkívül lényeges, hogy egy sportág legyen tisztában az iránta rajongók táborának keresztmetszetével (ismerd a közönségedet), nem szabad félni attól, hogy nagyot gondol az ember, viszont próbáljon különbözni másoktól, és persze muszáj látni, hogy gazdaságilag mi hozható ki egy sportágból.
Az NFL-ben szereplő Indianapolis Colts operatív igazgatója, Pete Ward igen tanulságos előadás keretében mutatta be, mi mindent tesznek azért, hogy kiszolgálják a közönséget. Az NFL-t a tévé tette naggyá, mondhatni, a tévé a legjobb barátjuk, ám nemrég már-már eljutottak oda, hogy a legnagyobb ellenségük is, a minőségi közvetítések ugyanis mind több szurkolót tartottak távol a stadionoktól. A liga azonnal reagált: ma már HD-minőségű képek mennek az óriáskivetítőkön az arénákban, és az összes lassítást láthatják a helyszínen is – mert a nézőknek ez rendkívül fontos.
Ezen túlmenően bivalyerős wifi van a lelátókon, így a szurkolók már a telefonjukon is választhatnak 15-féle lassításból, azonnal kapják a friss híreket a sérülésekről, a statisztikákról, a többi meccs állásáról, valamint az öltözőbe telepített kamerák jóvoltából a meccs előtt, a szünetben és utána is figyelemmel követhetik, mi zajlik a színfalak mögött.
„A szurkoló a No. 1. – szögezte le Ward. – A játéknapon nem csupán a meccset kapja, de sok minden mást is, hogy egy igazi élményben legyen része. Hiába népszerű az NFL, folyamatosan változni kell, alkalmazkodni az új igényekhez. Mi minden vasárnap azon dolgozunk, hogy a meglévő szurkolókkal tovább mélyítsük a kapcsolatot, és hogy újabbakat és újabbakat szerezzünk.” Végül egy tanács a vízilabdának: nem csak az a fontos, mi megy a vízben, hanem az is, mi van körülötte. Az angol „have fun” (legyen vidámság, bár ez inkább a jó szórakozásra rímeltethető”) a kulcs ma egy sporteseményen.

Náluk vannak arcfestők, karikaturisták, aztán minden alkalommal valami más apró ajándékot osztogatnak, mert az emberek imádnak kapni valamit, ha már elmennek egy meccsre. Arról nem is beszélve, hogy amikor tavaly a play-off utolsóelőtti köréig mentek, a hazai meccseken kiosztottak 18 ezer pólót, így különböző színekben pompázott az aréna – bitang jó látvány volt, számos híradásban visszaköszönt, istenítették a Pacerst, mindjárt könnyebb volt tárgyalni a szponzorokkal...
A játékosok bábui ki vannak állítva, mellettük a lábméretük, tenyérméretük, azaz a rajongók összehasonlíthatják magukat velük. És legalább ennyire fontos, hogy az érkező családok porontyait elvarázsolják: „Ha a gyerekek boldogok, akkor a szülők is azok, és még inkább hajlandóak pénzt áldozni erre-arra” – utalt egy cseppet sem elhanyagolható szempontra a profi kosárligát évtizedek óta ismerő sportvezető.
Ezután Ward egymás alá tette egy Pacers meccs felvezetését, fényjátékkal, füsttel, dübörgő zenével, videóbejátszásokkal, valamint az olimpia spanyol-montenegrói negyeddöntőjének bevonulását, ami maga volt a dögunalom a köbön. Persze, az olimpián nem lehet nagy show-t csapni, de mint értők megjegyezték: a nem olimpiai meccseken sincs semmi só (show), ami kissé ízesebbé tenné a kínálatot.
A konferencia küldötteinek kérdései kapcsán elhangzott, hogy ők kívülállóként úgy gondolják: még többet kellene mutatni a víz alatti harcokat, hogy az emberek lássák, „milyen őrületes teljesítményt nyújtanak ezek a srácok. Mutassák be jobban, mennyire erősek, fittek a vízilabda-játékosok, így is lehet a rajongást, az izgalmakat fokozni.”
Elhangzott az is, hogy a póló nehéz sportág, még több gyerekkel lehet alkalmasint megszerettetni, ha könnyebb az indulás. Ennek kapcsán egy jellegzetes példát hozott az egyik szakértő, aki a rendes európai foci amerikai térhódítását is figyelemmel követte. Eszerint tudható, hogy egészen fiatal korban, 10 évesnél fiatalabbaknál a láb-kéz koordináció még sokkal jobban megy, mint a végtag-szem koordináció, ezért a kicsik nem kapura játszottak, csak rúgniuk kellett a labdát, ahogy a csövön kivért, aztán ha az alapvonal mögé tudták rúgni, az máris gól volt. A lényeg az volt, hogy minél többen jegyezzék el magukat a sporttal, utána ráértek elkezdeni kapura is játszani.
A focisták Amerikában egyszerre invesztáltak az alapokba, ahol a gyerekekkel kell megszerettetni a sportágat, valamint az elitbe is, például David Beckham Los Angelesbe csábításával. Eladni lent, eladni fent – ez követendő példa lehet a vízilabdának is.

James P. Cain (Fotó: FINA/Giorgio Scala)
Elsőként az NHL-ben szereplő Carolina Hurricanes igazgatója, James P. Cain mesélt arról, miként futtatták fel a hokit egy olyan városban, ahol a kilencvenes években ezer néző lézengett egy 24 ezres csarnokban még akkor is, amikor az ellenfélnél Wayne Gretzky lépett a jégre.Receptjében három fő hozzávalót említett: kreálj hősöket, és ünnepeltesd őket, amikor csak lehet. Hegyezd ki a legélesebb rivalizálásokat, csapat és csapat, játékos és játékos között, nem baj, ha az utálat is megjelenik, az emberek szeretik a virtuális vérszagot. És igencsak fontos, hogy a gyökerekről se feledkezzünk el, azaz a lehető legtöbb gyerekkel kell megszerettetni a sportágat.
Ezen túlmenően muszáj „barátságot” kötni a legnagyobb hatalommal, a televízióval, és persze a normál bajnoki meccsek mellett extra programokat szervezni, mint az All Star Game, a Winter Classics, és így tovább, amikor speciális okból beszélnek a hokiról.
Ezen túlmenően az NHL bátran belenyúlt a sportágba, amikor vészesen kezdett lemenni a gólátlag: állítottak a kapuk méretén, szabályozták a kapusok lábvédőit, eltörölték a kétvonalas lest, hogy gyorsabbá váljon a játék. Ennek kapcsán Cain megjegyezte – azon videók alapján, amelyeket a FINA minden előadónak megküldött –, hogy szerinte túl sok a sípszó a pólóban. És ez előkerült később is...
Ezután következett Ben Kavenagh, az egynapos krikettet Amerikában, a baseball hazájában is eladni képes ICC sportágfejlesztési menedzsere. Szerinte rendkívül lényeges, hogy egy sportág legyen tisztában az iránta rajongók táborának keresztmetszetével (ismerd a közönségedet), nem szabad félni attól, hogy nagyot gondol az ember, viszont próbáljon különbözni másoktól, és persze muszáj látni, hogy gazdaságilag mi hozható ki egy sportágból.
Az NFL-ben szereplő Indianapolis Colts operatív igazgatója, Pete Ward igen tanulságos előadás keretében mutatta be, mi mindent tesznek azért, hogy kiszolgálják a közönséget. Az NFL-t a tévé tette naggyá, mondhatni, a tévé a legjobb barátjuk, ám nemrég már-már eljutottak oda, hogy a legnagyobb ellenségük is, a minőségi közvetítések ugyanis mind több szurkolót tartottak távol a stadionoktól. A liga azonnal reagált: ma már HD-minőségű képek mennek az óriáskivetítőkön az arénákban, és az összes lassítást láthatják a helyszínen is – mert a nézőknek ez rendkívül fontos.
Ezen túlmenően bivalyerős wifi van a lelátókon, így a szurkolók már a telefonjukon is választhatnak 15-féle lassításból, azonnal kapják a friss híreket a sérülésekről, a statisztikákról, a többi meccs állásáról, valamint az öltözőbe telepített kamerák jóvoltából a meccs előtt, a szünetben és utána is figyelemmel követhetik, mi zajlik a színfalak mögött.
„A szurkoló a No. 1. – szögezte le Ward. – A játéknapon nem csupán a meccset kapja, de sok minden mást is, hogy egy igazi élményben legyen része. Hiába népszerű az NFL, folyamatosan változni kell, alkalmazkodni az új igényekhez. Mi minden vasárnap azon dolgozunk, hogy a meglévő szurkolókkal tovább mélyítsük a kapcsolatot, és hogy újabbakat és újabbakat szerezzünk.” Végül egy tanács a vízilabdának: nem csak az a fontos, mi megy a vízben, hanem az is, mi van körülötte. Az angol „have fun” (legyen vidámság, bár ez inkább a jó szórakozásra rímeltethető”) a kulcs ma egy sporteseményen.

Rick Fusion (Fotó: FINA/Giorgio Scala)
Rick Fusion, az NBA-ban szereplő Indiana Pacers operatív igazgatója is ezt emelte ki. Mint megjegyezte, számukra még nagyobb kihívás a szurkolókat elégedetté, boldoggá tenni, hiszen míg az NFL-ben nyolc-tíz hazai meccs van egy szezonban, addig náluk minimum 41, azaz két-három naponta kell megfelelő miliőt teremteni a csarnokukban.Náluk vannak arcfestők, karikaturisták, aztán minden alkalommal valami más apró ajándékot osztogatnak, mert az emberek imádnak kapni valamit, ha már elmennek egy meccsre. Arról nem is beszélve, hogy amikor tavaly a play-off utolsóelőtti köréig mentek, a hazai meccseken kiosztottak 18 ezer pólót, így különböző színekben pompázott az aréna – bitang jó látvány volt, számos híradásban visszaköszönt, istenítették a Pacerst, mindjárt könnyebb volt tárgyalni a szponzorokkal...
A játékosok bábui ki vannak állítva, mellettük a lábméretük, tenyérméretük, azaz a rajongók összehasonlíthatják magukat velük. És legalább ennyire fontos, hogy az érkező családok porontyait elvarázsolják: „Ha a gyerekek boldogok, akkor a szülők is azok, és még inkább hajlandóak pénzt áldozni erre-arra” – utalt egy cseppet sem elhanyagolható szempontra a profi kosárligát évtizedek óta ismerő sportvezető.
Ezután Ward egymás alá tette egy Pacers meccs felvezetését, fényjátékkal, füsttel, dübörgő zenével, videóbejátszásokkal, valamint az olimpia spanyol-montenegrói negyeddöntőjének bevonulását, ami maga volt a dögunalom a köbön. Persze, az olimpián nem lehet nagy show-t csapni, de mint értők megjegyezték: a nem olimpiai meccseken sincs semmi só (show), ami kissé ízesebbé tenné a kínálatot.
A konferencia küldötteinek kérdései kapcsán elhangzott, hogy ők kívülállóként úgy gondolják: még többet kellene mutatni a víz alatti harcokat, hogy az emberek lássák, „milyen őrületes teljesítményt nyújtanak ezek a srácok. Mutassák be jobban, mennyire erősek, fittek a vízilabda-játékosok, így is lehet a rajongást, az izgalmakat fokozni.”
Elhangzott az is, hogy a póló nehéz sportág, még több gyerekkel lehet alkalmasint megszerettetni, ha könnyebb az indulás. Ennek kapcsán egy jellegzetes példát hozott az egyik szakértő, aki a rendes európai foci amerikai térhódítását is figyelemmel követte. Eszerint tudható, hogy egészen fiatal korban, 10 évesnél fiatalabbaknál a láb-kéz koordináció még sokkal jobban megy, mint a végtag-szem koordináció, ezért a kicsik nem kapura játszottak, csak rúgniuk kellett a labdát, ahogy a csövön kivért, aztán ha az alapvonal mögé tudták rúgni, az máris gól volt. A lényeg az volt, hogy minél többen jegyezzék el magukat a sporttal, utána ráértek elkezdeni kapura is játszani.
A focisták Amerikában egyszerre invesztáltak az alapokba, ahol a gyerekekkel kell megszerettetni a sportágat, valamint az elitbe is, például David Beckham Los Angelesbe csábításával. Eladni lent, eladni fent – ez követendő példa lehet a vízilabdának is.
Vízilabda hírek
fina
fina világkonferencia
kemény dénes
cancun